Thursday 21 February 2013

nk share gak kisah aku berpantang..

mse tgh prgnent dulu aku mmg da niat nk amek tukang urut kt area umah aku ni je..mle2 rse mcm terikut2 gak nk beli set bersalin sendayu tinggi..tp hrga dia yg amatlah 'tinggi' tu mmg xmmpu aku nk tnggung sbgai sorg stdent..huhu..sudahnye,aku bncg dgn my mom nk booking tukng urut yg biase urut mse kakak2 ipar aku brsalin..

nme tukng urut ni aku pnggil cik ani (singkatan makcik ani).kdg2 aku pnggil wak (bhase jawa)..cik ani ni kalau tgk muke mmg mcm garang..tp dia sbnrnye baek n sgt caring..mse aku prgnent de skali tu kaki aku mcm terkehel,dia yg urutkn..best woo..mmg sdap..pastu da xsakit..

kakak2 ipar aku smua urut dgn dia..dia ikut kte nk bpe hari pnye urut..kalau nk sehari.sehari r dia urut.tp dia suggest amek 3 ari pling kurng..espcially kalau anak first.sbb brsalin ni kn byk hilng darah..dlman kte smua da kembang..alligment pn da lari.so,kne adjust btul2,baru laki syg..baru ade umpph!haha..

aku dcide amek 7 hari..tme tu mmg aku xtau bpe dia nk chrge.ble aku duk tnye,dia ckp nnt da abez urut br dia ckp..ketaq gak wei..kne dia chrge rm100 sehari..x 7 da brape..myak urut dia lg..param,pilis..jamu (de pilihan jamu serbuk atau kapsul..buat sndiri)..masuk ari ketiga aku da strt duk tnye bpe..tp dia maen teka2 lak..sudahnye,aku pasrah bpe pn dia chrge.ble aku tnye kakak2 ipar aku,smua da lpe.hoho..

bestnye cik ani ni..dia bkn jg kte je tme pntang..dia akan pakej skali dgn bby kte.

rutinye cmni..1st,dia dtg pg2 dlm kul 8pg cmtu..(make sure mak2 ni da siap mndi ye..)
then dia akan amek anak ko n mandikan..pas mndikn,dia akan urut ank ko sikit2 n siapkn anak ko smua..
next,dia suh ko susukn anak ko tu..biase r..bby pas mndi mst lapor n cnfirm tido..

2nd,settel bab baby..dia wt ko lak..
kne make sure da mndi sbb kalau xmndi,dia da urut br ko nk mndi cm xgne r.xserap herba2 tu nnt..
aku,air mndian mak yg wt..mak reneh daun pandan,daun jambu,daun serai wangi dgn daun hape ntah satu lg tu..hoho..lupe..herba2 tu ko leh tanam or cari kt mne2.pastu leh tahan utk 3 hari..pling lame seminggu.
ok,back to story..
dia akan urut ko gne param seluruh bdn trmasuk bhgian rahim ko.n dia tau sama ada rahim ko tu da kering ke lom..(da nme pn mak bidan)
kalau hari prtme n kedua tu,dia akan urut miss B ko utk tlg cptkn penghasilan susu.ha..bab ni aku sakit cket.haha..
pastu,dia letak myk param yg agak super hot kt perot ko yg da mnggelebeh tu..dia buh n lilit kaen batik/kaen perca before pakaikan ko bengkung..
ble da pkai bengkung,dia urut kpale lak gne mnyk cap kapak n sikatkn then ikatkn rmbut ko secekang2nye..(sedap gler tme tu).
next dia letakkn pilis kt dahi ko..
last skali..kalau dia tgk ko bersusah payah pkai stokin,dia sndiri akan sarungkn stokin tu kt kaki ko..(tang ni aku cm trharu + segan cket).layan kte mcm permasuri woo..
pastu dia suh kte sarapan..alhamdulillah sbb aku duk dgn fmly,so..my mom mmg da sdiakn bfast (air teh=bskut kering/cekodok bilis)..
tme bfast tu r ko leh duk smbang mcm2..byk dia nsihat kt aku..mcm kalau nk mnum air byk tu boleh,tp jgn lebih2..tkot bwh tu berair..bla..bla..bla..pastu dia ckp,kte pmpuan ni kne tahan sakit cket..kne pantang btul2..nk gne bdn bkn skejap..lame..ha,cmtu r..huhu..(mlas nk mmbebel lebih2 kt sini..)


ok,last day aku urut dgn dia..ktorg pn smbang r bab payment..dia pn kre2..total aku kne dlm rm290 kot..tp hubby x trus byr sbb lupe withdraw duet..mlm tu dia g umah cik ani dgn my mom n byr rm300..(letak dlm envlope..ktorg jawa ni mne suke tnjuk2 duet).agak2 kalau kurng pn cik ani pn pasrah kot..

aah..lupe lak..pastu kan..cik ani ni gak lerr yg tlg hubby aku basuhkn uri qeesya..yg tu dia xchrge..dia ckp ikhlas..pastu,cik ani ni jugak lerr yg tlg botakkn kpale qeesya mse 3m sbb hubby aku xbrani..tu pn dia x chrge..ikhlas..(byk sgt ikhlas,segan i tau..).cme tme sunatkn qeesya dia tetapkn rm10 sbb daging kan..apstu darah..pastu hape ntah..so,ade byrn akad ler..

ok,puas dah aku cte kisah cik ani ni..umr dia pn da 60 xsilap aku.hope kalau aku prgnent lg,aku nk dia urut aku..smoga cik ani terus sihat..aminn..

last skali aku share pic beliau yg d amek oleh spupu hubby..kbtulan spupu hubby ni pn amek dia berurut.duk kt bndar putera klng..so,kne pick up cik ani kt umah dia r


botakkn anak spupu hubby..pkai pisau cukur rm1.20 je..sempoi..

cik ani mntak kte mngkuk air,n shampoo..pastu..dia settelkn rmbut anak ko..

n ni ler qeesya freshly after di botakkan..


hello...=)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Template by:
Free Blog Templates